hjem · Råd ·

Hva du skal gjøre før påske. Betydningen av Holy Week: en gjøremålsliste for hver dag i 2022

Holy Week i 2022 vil finne sted fra 18. til 22. april. For hver kristen er disse seks dagene før påske de viktigste. Tiden kommer for å tenke: "hvor vellykket har jeg vært med å overvinne synder?" Det var tross alt for dette Jesus Kristus ga sitt liv.

Påske hellige uke

Den siste uken i fastetiden kalles også "forferdelig" på grunn av hendelsene før oppstandelsen: Judas forråd, korsfestelsen av Frelseren på korset. Samtidig er dette en uke med store mirakler. Derfor er alle hennes dager Store. Holy Week, fylt med rørende gudstjenester. På grunn av karantenen i 2022 vil mange kirker gjennomføre nettsendinger.

Betydningen av hver dag

Hele den hellige uke er viet til de siste dagene av Jesu liv. Ortodokse kristne går den siste veien med ham, deltar på gudstjenester eller leser spesielle bønner (hver dags evangelium, troparion, kontakion).

Meningen med hver dag er spesiell, med sin egen mening og tjeneste.

Troende prøver å ikke gå glipp av en eneste gudstjeneste. Gudstjenestene skjærtorsdag, langfredag ​​og hellig lørdag anses som spesielt viktige.

mandag

I løpet av de tre første dagene av den hellige uke holdes fastens gudstjenester fortsatt: timene, de fine timene og liturgien for de forhelligede gaver. Hele evangeliet leses i deler.

Fastelavnsgudstjeneste

Den første dagen husker de Det gamle testamente Josef og det visne fikentreet. Kysk Josef, ydmyket og solgt av brødrene hans, og senere gjenopprettet av Gud, er en type Kristus. Jesus vil også lide misunnelse fra sine medstammer. Hans egen elev selger den for 30 sølvstykker. Etter å ha gått gjennom en forferdelig pine, blir Jesus fengslet i en grav (i stedet for en smal grøft), og når han reiser seg fra den med sin egen makt, regjerer han over Egypt.

Hovedtemaet for den hellige mandag er tilnærmingen til dommen. Frelseren sitter med sine disipler i skyggen av oliventrær. Disiplene spør ham: "Fortell oss når enden vil være, og hva er tegnet på ditt komme?"

Fikentreets forbannelse er full av symbolsk og åndelig mening. Ved å tørke opp et tre som ikke bar frukt, viste Jesus guddommelig kraft. Seks måneder før korsfestelsen forteller Herren en lignelse om en vinbonde. I tre år fant ikke eieren av vingården frukt på treet og beordret at det skulle hugges ned. Men vinbonden gjorde motstand og overbeviste ham om å vente et år til. De sier at han vil grave opp og gjødsle fikentreet, og kanskje vil det bære frukt. Og hvis han ikke gir det, vil han kutte det ned. Det er akkurat det som skjedde. Fikentreet symboliserer det jødiske folket, som Frelseren befruktet med sin forkynnelse, vingården symboliserer Kirken og det jordiske livet, og vingårdsmannen symboliserer Jesus.

Hva skal jeg gjøre og hvordan?

Gjennom hele den hellige uken, fra og med den hellige mandag, er de engasjert i å rense sine hjem og sjeler.

Bønn

Arbeidet utføres både fysisk og åndelig:

  • Du må tenke på det faktum at en sjel uten tro, som et goldt fikentre, ikke vil bære noen frukt.
  • Huset skal renoveres og alt gammelt og ødelagt skal kastes.
  • Når det gjelder mat, blir restriksjonene strengere fra mandag. I løpet av den siste uken av fasten spiser ortodokse kristne veldig sparsomt, vanligvis bare om kvelden.
  • På den første dagen i uken må du spise rå frukt og grønnsaker. Du har lov til å spise nøtter og brød med honning.

For gravide og ammende kvinner, barn, så vel som personer med helseproblemer, reduseres fasten sterkt. De kan spise hvilken som helst mat med lavt fettinnhold, men det er likevel lurt å unngå kjøtt.

tirsdag

Tirsdag morgen kom Jesus til Jerusalem for å undervise folket. Allerede da ønsket yppersteprestene å arrestere ham, men de var redde. I stedet stilte de Kristus vanskelige spørsmål. Han fortalte lignelsen om talentene og de ti jomfruene, betalingen av skatter til keiseren, det annet komme, det største budet i loven.

Skjærtirsdag

På hellig tirsdag minnes templet historien om frelsen til babyen Moses og Jobs første prøve. De forteller om prøvelser for de troende. På denne måten er de troende forberedt på å tenke på Kristi kommende lidelse. Ved gudstjenesten fremføres troparionen «Se, brudgommen kommer ved midnatt» og lyset «Jeg ser ditt palass, min Frelser» tre ganger. De minner oss om den siste dommen og hvor viktig det er å være åndelig våken.

På denne dagen må ortodokse kristne tenke på hvor verdige de er til å være vitne til Holy Week.

Hva skal jeg gjøre og hvordan?

Folk spør ofte hva de skal gjøre hver dag under Holy Week? Det er ingen klare instruksjoner for første halvdel av uken. Skjærtirsdag:

  • De ortodokse fortsetter å sette ting i orden i huset.
  • Ofte på denne dagen kjøper de mat for å feire påsken, forbereder et håndkle og festklær til påskegudstjenesten.
  • Vi må huske Jesu Kristi livsvei, lese evangeliet og be.
  • Tirsdag fortsetter de å spise bare rå grønnsaker og frukt, samt nøtter og honning.

På hellig tirsdag prøver ortodokse kristne å gjøre en god gjerning. For eksempel for å hjelpe skrøpelige gamle mennesker og syke barn. Lignelsen om de ti jomfruer lærer at etter å ha akseptert troen, må man følge den med gode gjerninger. Slik opprettholdes åndelig liv.

I russiske landsbyer på tirsdag i Holy Week var det tradisjon for å tilberede "juiced milk". Kvinnene våknet før daggry og samlet lin- og hampfrø fra søppelbøttene. Frøene ble helt i en morter, banket i lang tid og deretter fortynnet med vann. Den resulterende "melken" ble brukt til å mate husdyr for å beskytte dem mot sykdom. Menn ble forbudt å se "juiced milk".

onsdag

Jesus tilbrakte onsdag kveld i huset til den spedalske Simon i Betania. På dette tidspunktet hadde et råd med yppersteprester og trollmenn allerede funnet sted. Det ble bestemt å ta Jesus med list og drepe ham. En viss «synderlig» hustru sølte myrra på Frelserens hode og forberedte ham derved for begravelse. Samme dag hadde Judas til hensikt å forråde sin lærer for 30 sølvpenger.

God service på onsdag

Ved gudstjenesten på den store onsdagen blir den ortodokse «synderen» kone og kjærligheten til penger, som førte til drapet på Jesus, fordømt. Ortodokse kristne forbereder seg på omvendelse. Om kvelden er det en generell skriftemål.

Hva skal jeg gjøre og hvordan?

På den tredje dagen i den hellige uke prøver noen ortodokse kristne å gjøre ferdig rengjøringen for å vie skjærtorsdag til fysisk og åndelig rensing. I dag:

  • De feier alt søppelet ut av huset, rydder opp i vaskerom og gårdsplass og reparerer ting.
  • De faster strengt, og spiser bare rå grønnsaker og frukt.
  • De reflekterer over sin syndighet, tilgir krenkelser og ber om tilgivelse fra sine naboer.
  • Dagen avsluttes med skriftemål.

Onsdag overøste russiske bønder storfeene sine med smeltevann, som de samlet fra raviner. En klype torsdagssalt (fra i fjor) ble tilsatt hver bøtte. Ritualet skulle beskytte husdyr mot urene, ukjente sykdommer og det onde øyet.

Bønn

Torsdag

Skjærtorsdag minnes kirkene nattverden. Dette er Jesu Kristi siste måltid med disiplene hans. I følge Den hellige skrift serverte han dem vin og brød, og kalte dem sitt blod og legeme, som han frivillig ofrer til frelse for alle mennesker. Hendelsene skjærtorsdag markerte begynnelsen på en slik kirkeritual som nattverd.

Om kvelden vasket Jesus føttene til sine disipler og lærte dem en leksjon i ydmykhet og tjeneste for sine medmennesker.

Som et tegn på minne om denne begivenheten, under gudstjenester i katedraler, vasker biskopen føttene til 12 prester (munker). Ortodokse kristne leser Frelserens bønn i Getsemane hage. Om morgenen feires St. Basilius den stores liturgi, og om kvelden leses de 12 evangeliene om Frelserens siste timer og hans lidelse på korset.

skjærtorsdag

Hva skal jeg gjøre og hvordan?

Skjærtorsdag i Russland er kjent som "Ren torsdag". I dag må du være ferdig med å rydde opp i huset, samt rense sjelen og kroppen din.

I Rus' ble det lenge varmet opp et badehus denne dagen. Husmødrene skrapte nidkjært gulvene, vasket benker, vinduer, vasket alt sengetøy og ristet ut teppene. Torsdags gjøremålsliste for ortodokse kristne:

  • Det antas at på torsdag må du ha tid til å svømme før soloppgang. De vasker seg for andre gang etter ferdig rengjøring av huset (vanligvis i badehuset).
  • På denne dagen utføres generell rengjøring: vinduer, toaletter og bad, fliser, gulv bak møbler vaskes. De vasker også sengetøy og klær.
  • Messe nattverd feires torsdag. Sognebarn mottar nattverd etter skriftemål. En viktig regel er faste. "Hvilken bedre tid for å motta nattverd fra Livets Beger enn i de kommende dagene, når det er gitt oss, kan man si, fra Herrens hender?"
  • Om kvelden holdes en spesiell gudstjeneste i templet. Utdrag fra evangeliet dedikert til Jesu lidelse leses. Under gudstjenesten holder menighetsmedlemmer tente lys, som de deretter tar med hjem og lyser opp hjemmet sitt.
  • På denne dagen kan du begynne å lage festmat til påsken: påskekaker, egg, kjøtt og andre retter.
  • Hvis det ikke er mulig å delta på gudstjenesten, er det lurt å lese de 12 lidenskapelige evangeliene (på egen hånd, eller under en nettsending av gudstjenesten).

Folk brent salt også skjærtorsdag. Det ble antatt at torsdagssalt hadde helbredende egenskaper og beskyttet mot det onde øyet og onde ånder. Men kirken kaller dette overtro. I templet innvier de vanlig salt, ikke brent.

fredag

Langfredag ​​eller langfredag ​​er dagen for korsfestelsen. De ortodokse tilbringer det i sorg.

På den siste dagen i jordelivet, gjennomfører ypperstepresten Kaifas et nattlig forhør av Jesus Kristus. Han må møte intens mobbing og juling. Dette etterfølges av et forhør med Pontius Pilatus, prefekten i Judea. Men med tanke på at yppersteprestenes anklager er absurde, sender Pilatus Jesus til herskeren i Galilea, Herodes (siden Jesus er en galileer). Herodes ler av ham og, kledd i hvite klær, sender han tilbake.

God fredag

Prefekten gjør flere forsøk på å løslate Jesus, men folkemengden, overtalt av yppersteprestene, roper allerede: «Korsfest ham, korsfest ham!» Noe forferdelig skjer. I flere timer lider Herren alvorlig, naglet til korset. Men selv da ber han for sine mordere. På korset aksepterer han omvendelsen til tyven som ble korsfestet ved siden av ham.

Jesus opplever all redselen ved å bli forlatt av Gud.Etter å ha klart å overvinne det, uttaler han de siste ordene: «Det er fullført! Far! Jeg overgir min ånd i dine hender."

Gudstjenesten begynner klokken 20 og fortsetter utover natten. Den er dedikert til Kristi lidelse. I løpet av dagen bringes likkledet (et stort slør med bildet av den korsfestede Jesus Kristus) til midten av templet. Den er dekorert med blomster og pakket inn i røkelse. Den andre gudstjenesten finner sted om kvelden. Menighetsmedlemmer samles i nærheten av kirken og tenner lys. Likkledet bæres rundt tempelet.

Hva skal jeg gjøre og hvordan?

Langfredag ​​er av den mest sørgelige karakter. På denne dagen trenger du:

  • Legg til side all virksomheten din.
  • På fredag ​​kommer ortodokse kristne til templet for å «si farvel til Frelseren».
  • Hjemme anbefales det å lese kanonen om korsfestelsen av Herren og "Om den hellige jomfru Marias klagesang." Det er viktig å fordype seg i disse bønnene, trenge gjennom og tenke på eget liv.
  • Troende nekter mat på denne dagen. Først etter klokken 18 kan du spise litt grønnsaker og frukt.

lørdag

Hellig lørdag er den siste dagen i fasten. Gud er begravet og steg ned til helvete for å ødelegge det.

På denne dagen forblir Kristi legeme i graven, så det utføres i stille sorg og glede.

Tjenesten på den sjette dagen er utvannet med gammeltestamentlige profetier om Frelserens oppstandelse. Etter den høytidelige prokeimenonen «Reis deg, Gud, døm jorden», kler alle prestene seg i hvitt. Dette er et symbol på Kristi seier og begynnelsen av påsken. Men foreløpig, i stedet for den kjerubiske sangen, fremføres «La alt kjød være stille», som ber om å holde på den store hemmeligheten.

Hellig lørdag

Hva skal jeg gjøre og hvordan?

Innen klokken 16.00 på hellig lørdag skal alt være klart for feiringen av Bright Resurrection. Hva du skal gjøre før påske, og hvordan:

  • Gi opp hardt arbeid.Du kan bake påskekaker og dekorere egg, som er det de fleste ortodokse kristne arbeider.
  • På lørdag har du lov til å spise varm grønnsaksmat uten olje (bakte grønnsaker, magre supper, grøt osv.).
  • Om kvelden går ortodokse kristne til kirken for å velsigne maten og holde seg til nattvåken. Etter gudstjenesten høres den gledelige nyheten: "Kristus er oppstanden!" Troende svarer: "Sannelig han er oppstanden."

Spørsmål og svar

Hvorfor kalles Holy Week dette?

Fra kirkeslavisk er ordet «lidenskap» oversatt med «lidelse». I tillegg er "lidenskap" i ortodoksi en persons tiltrekning til en viss type synd. Holy Week er en uke fylt med Frelserens lidelse på grunn av menneskelige synder.

Hva bør du ikke gjøre under Holy Week?

Til minne om Kristi pine må man faste strengt hele uken. Du bør unngå kjøtt, fjærfe, fisk, egg, meieriprodukter, søtsaker og vin. I disse dager er det ikke vanlig å ha det gøy, synge og danse, eller feire noen høytider. Fredag, lørdag og søndag er det forbudt å jobbe eller rydde. Spesielle synder for Holy Week anses å være stygt språk, fordømmelse og urenhet.

For ortodokse kristne er den hellige uke en tid for sorg, streng faste og besøk i kirken. Gudstjenester holdes daglig som forteller om Frelserens siste reise. Sjelen opplever sjokk fra det som skjer, og blir dermed renset.

Den siste uken før påske beklager de troende sin synd og prøver å være snillere, renere og lysere. De nekter underholdning og mat som gir glede. Nesten all fritid er viet til bønn og gode gjerninger. Holy Week avsluttes med Bright Resurrection. Ortodokse kristne gleder seg, gratulerer hverandre og bryter fasten.Det antas at det velsignede egget bør spises først.

Legg igjen en kommentar

Rengjøring

Flekker

Oppbevaring